PRZEGRZANIE
Czym jest przegrzanie?
Przegrzanie to termin używany do opisania komponentów, które zostały poddane zbyt wysokiej temperaturze spalin lub niewystarczającemu chłodzeniu.
Przyczyny przegrzania:
- Wyłączanie silnika gdy jest on jeszcze zbyt gorący
- Problemy związane z wypalaniem filtra cząstek stałych skutkujące zwiększeniem temperatury i ciśnienia spalin co prowadzi do przegrzania wirnika turbi
- odyfikacje silnika, w tym „chipowanie” lub nadmierne zasilanie paliwem, powodujące nadmierną prędkość obrotową
Pobierz
Objawy przegrzania:
- Przebarwienia rozprzestrzeniające się od korony wałka wzdłuż jego osi
- Wysoka temperatura “przesiąka” od strony turbiny w kierunku strony kompresji powodując przebarwienia na wałku turbiny i obudowie łożyskow
- Widoczne przegrzanie wewnętrznych elementów, w tym podkładki oporowej i odrzutnika, często bez śladów nadmiernego zuży
- Zdeformowany pierścień uszczelniający na wałku turbiny od zbyt wysokiej temperatury spalin
- Nagar w kanałach olejowych i w obrębie pierścienia uszczelniającego na wałku
- Nadmierny stopień zużycia pierścienia uszczelniającego i rowka na wałku
- Łopatki na wirniku turbiny równomiernie zakrzywione w dół
- Oderwane pojedyncze łopatki/częściowa utrata łopatek na wirniku turbiny
Zapobieganie:
- Sprawdź czy DPF jest w dobrej kondycji i wolny od zatorów
- Upewnij się, że nie ma wycieków w układzie chłodzeni
- Daj turbosprężarce czas na ochłodzenie, szczególnie po długich podróżach lub trudnych warunkach jazd
W przypadku dalszych typowych tematów awarii turbo sprawdź nasze inne przewodniki pomocy
Typowe awarie turbosprężarek powodują wiele dyskusji pomiędzy klientami, a działem technicznym. Aby pomóc w identyfikacji typowych awarii i udzielić porad, jak zapobiegać im w przyszłości, stworzyliśmy serię przewodników.
Overspeeding
Foreign Object Damage
Oil Leaks
Oil Contamination
Insufficient Lubrication
REA / SREA
For further information on this or other topics, visit www.melett.com/technical or contact our Technical team via [email protected]