Wycieki oleju
Czym są wycieki oleju?
Wycieki oleju mogą być spowodowane różnymi czynnikami, przy czym głównym z nich jest nieprawidłowe ciśnienie w obudowie sprężarki oraz turbiny. Wycieki oleju mogą spowodować katastrofalne uszkodzenie systemów łożyskowych i wystąpić w ciągu kilku sekund od rozpoczęcia pracy turbosprężarki.
Jeśli turbosprężarka jest prawidłowo zainstalowana, NIE powinna puszczać oleju, jednak zdarzają się sytuacje, w których mimo wszystko dochodzi do wycieków. Poniżej przedstawiamy, niektóre z głównych przyczyn i objawów wycieków oleju.
Przykład prawidłowych ciśnień:
Powyższy schemat pokazuje prawidłowe ciśnienia w obydwu obudowach, co wyklucza powstawanie wycieków oleju z turbosprężarki.
UWAGA – Wyciek oleju może również wystąpić, gdy silnik pracuje na biegu jałowym. Ciśnienie w obudowach jest niższe, co z kolei może prowadzić do wytworzenia próżni, powodując wyciek oleju do obudowy turbiny.
Gdy silnik zacznie pracować z normalną prędkością, ciśnienia zostaną przywrócone, a przecieki ustąpią.
Przyczyny wycieków oleju:
Strona kompresji
Niskiej jakości/stary rdzeń
Przerwany wąż dolotowy
Nieprawidłowe dopasowanie rury/węża dolotowego
Niedrożna rura/wąż dolotowy
Zatory w przewodzie łączącym z filtrem powietrza
Zamontowanie niewłaściwej turbosprężarki
Nieprawidłowe ciśnienie w obudowie sprężarki
Zabrudzony, stary filtr powietrza
Uszkodzona/pęknięta obudowa sprężarki
Niedrożny układ wydechowy
Obydwie strony
Niskiej jakości/stary rdzeń
Ponownie użyta stara/niedrożna rurka spływowa
Nadmierne ciśnienie w skrzyni korbowej spowodowane przedmuchami spalin
Zbyt wysokie ciśnienie oleju
Fizyczne uszkodzenie części wirujących oraz nadmierny luz na łożyskach (prawdopodobnie spowodowany też przez inny rodzaj awarii)
Zamontowanie niewłaściwej turbosprężarki
Podwyższone ciśnienie w skrzyni korbowej
Nadmierna ilość oleju w misce olejowej
Użycie silikonu/niewłaściwej uszczelki do uszczelnienia rurki spływowej
Skręcona/zgięta rurka spływowa
Powtarzające się wyłączenia silnika gdy jest on jeszcze zbyt gorący, prowadzące do karbonizowania się oleju w obudowie łożyskowań
Strona turbiny
Niskiej jakości/stary rdzeń
Wypaczona flansza wydechu
Pęknięcia w obudowie turbiny, czasami widoczne tylko gdy obudowa jest gorąca
Niewłaściwa uszczelka wydechowa
Niskiej jakości uszczelka wydechowa
Zamontowanie niewłaściwej turbosprężarki
Dziury w układzie wydechowym
Nieprawidłowe ciśnienie w obudowie turbiny
Zdeformowany pierścień uszczelniający na wałku turbiny od zbyt wysokiej temperatury spalin
Przykłady w jaki sposób olej może wyciekać z turbosprężarki:
W przypadku zgięcia, skręcenia lub częściowego zablokowania rurki spływowej dojdzie do wzrostu ciśnienia oleju w obudowie łożyskowań, które spowoduje wycieki z obydwu stron turbosprężarki.
Jeśli poziom oleju jest zbyt wysoki, nie będzie miejsca na jego swobodny spływ, co doprowadzi do wzrostu ciśnienia oleju w obudowie łożyskowań, które spowoduje wycieki z obydwu stron turbosprężarki.
Jeśli poziom oleju jest wyższy niż określony przez producenta silnika, może to spowodować jego wypchnięcie z powrotem do rurki spływowej wraz z ruchem korby, ograniczając jego przepływ. Spowoduje to wycieki z obydwu stron turbosprężarki.
W przypadku utraty lub wzrostu ciśnienia od strony kompresji lub od strony turbiny spowoduje to wyciek oleju z jednej ze stron.
„Przedmuchy przez pierścienie tłoków” i „Przedmuchy przez skrzynię korbową” powodują ten sam efekt, zwiększają ciśnienie w skrzyni korbowej. Wpływa to na przepływ oleju do turbosprężarki przy odpowiedniej wymaganej prędkości i działa jako ograniczenie w rurce spływowej, powodując wyciek oleju z jednej ze stron.
UWAGA – Podczas wyważania na doważarkach wysokoobrotowych (VSR) mogą wystąpić wycieki oleju, ponieważ wyważany jest sam rdzeń pozbawiony zewnętrznych obudów przez co nie występują ciśnienia otoczenia wymagane do utworzenia uszczelnienia. Może to spowodować wypchnięcie oleju od strony kompresji i/lub turbiny, dając wrażenie wycieku. Jest mało prawdopodobne, że wycieki pojawią się gdy zamontujemy turbosprężarkę w samochodzie.
Zapobieganie wyciekom oleju w przyszłości:
- Upewnij się, że systemy odprowadzania powietrza i oleju są wolne od zatorów i/lub ograniczeń
- Sprawdź układ wydechowy, aby upewnić się, że jest szczelny
- Nie używaj silikonu na uszczelkach olejowych, ponieważ łatwo może się oderwać i zablokować kanały olejowe
- Upewnij się, że filtr cząstek stałych (DPF) i katalizator są wolne od zatorów
- Używaj odpowiednich uszczelek i o-ringów
- Używaj tylko obudów sprężarki i obudów turbiny o właściwym standardzie
- Sprawdź, czy ciśnienie i poziom oleju są prawidłowe
For further common turbo failure topics, check out our other helps guides
Common turbo failure modes create much discussion between our customers and technical department. To help identify common failures in warranty situations and to provide advice on how to prevent future failures occurring, we have created a series of help guides:
Overspeeding
Foreign Object Damage
Overheating
Oil Contamination
Insufficient Lubrication
REA / SREA
Aby uzyskać więcej informacji na ten lub inny temat, odwiedź www.melett.pl/technical lub skontaktuj się z naszym zespołem technicznym za pośrednictwem [email protected]