Zanieczyszczenie oleju
Co powoduje zabrudzenie olejowe?
Olej jest bardzo często pomijany jako kluczowy element, jednak czysty przefiltrowany olej silnikowy to konieczność dla każdej turbosprężarki. Zanieczyszczenia powodują szybkie zużycie różnych elementów i ostatecznie doprowadzają do poważnej awarii.
Witamy w naszym najnowszym filmie Zabrudzenie olejowe – jeden z głównych powodów, przez które turbosprężarki zawodzą. Co powoduje zabrudzenie olejowe?
Witamy w naszym najnowszym filmie
Zabrudzenie olejowe – jeden z głównych powodów, przez które turbosprężarki zawodzą.
Czym jest zabrudzenie olejowe? Ma miejsce, kiedy olej przepływający przez turbosprężarkę ulega zanieczyszczeniu.
Dzisiejsze nagranie wideo zwróci uwagę na przyczyny, oznaki i działania zapobiegawcze związane z zabrudzeniem olejowym.
Co powoduje zabrudzenie olejowe?
Wybraliśmy kilka powodów, jest ich o wiele więcej, znajdziesz je w naszych przewodnikach.
Jedną z przyczyn jest złej jakości lub uszkodzony filtr oleju.
Odkładanie się cząsteczek nagaru lub opiłków z silnika.
Nagar z przewodu doprowadzającego
lub pozostałości po procesie piaskowania
Uszkodzony filtr oleju
Odkładanie się cząsteczek nagaru
Nagar z przewodu doprowadzającego olej
Pozostałości po procesie piaskowania
Tutaj znajdują się ślady zabrudzenia olejowego
Jeśli olej jest zanieczyszczony, rysy będą widoczne na bieżniach łożyska ślizgowego – jak widać tutaj
Są różne poziomy uszkodzeń, tutaj jest ekstremalny przypadek zabrudzenia olejowego
Zwróć uwagę na uszkodzenia łożyska ślizgowego w okolicach bieżni spowodowane zabrudzeniem olejowym
Następnie przyjrzyjmy się łożysku ślizgowemu, skupiając się na sprawdzeniu zewnętrznej oraz wewnętrznej strony pod kątem ewentualnych oznak zarysowań.
Na łożysku pływającym rysy pojawiają się z obydwu stron.
Na łożysku półpływającym, zazwyczaj rysy pojawiają się na wewnętrznej stronie łożyska.
Uszkodzenia spowodowane przez zabrudzenie olejowe na łożysku pływającym
Oto przykład łożyska ślizgowego przeciętego na pół, aby pokazać rysy wewnątrz.
Oznaki zabrudzenia olejowego można znaleźć również na łożysku oporowym, głównie na prowadnicach smarujących, gdzie większość oleju przepływa wokół części oporowych.
Przyjrzyjmy się bliżej rysom w obszarze prowadnic smarujących, które identyfikują uszkodzenie jako zabrudzenie olejowe
Istnieją różne poziomy uszkodzeń spowodowanych zabrudzeniem olejowym, to jest skrajny przykład
Wraz z łożyskiem oporowym, odrzutnik oleju, podkładka oporowa oraz kołnierz oporowy wykazują oznaki zabrudzenia olejowego.
Spójrzmy na te elementy indywidualnie.
Kołnierz oporowy
Odrzutnik oleju
Podkładka oporowa
Omówiliśmy przyczyny i widzieliśmy ślady, przedyskutujmy teraz, jak temu zapobiegać. Wybraliśmy kilka przykładów, ale więcej informacji można znaleźć w naszym przewodniku pomocy do pobrania na stronie internetowej.
Sprawdź pozostałości opiłków w silniku. Zachowaj ostrożność przy wymianie oleju silnikowego. Zawsze używaj zalecanego oleju i filtrów. Oraz wymień lub wyczyść przewód zasilający.
Dzięki temu turbosprężarka będzie działać dłużej.
Sprawdź pozostałości opiłków
Należy zachować ostrożność przy wymianie oleju silnikowego
Używaj zalecanego oleju/filtru
Wyczyść przewód zasilający
Melett Turbo Porady – Zawsze należy zdiagnozować faktyczną przyczynę usterki, jeśli przyczyną usterki było zabrudzenie olejowe i nie zostanie ono prawidłowo zdiagnozowane to po ponownym zamontowaniu turbosprężarki, nastąpi jej awaria.
Dziękuje za obejrzenie i do zobaczenia następnym razem na kolejnym wideo z turbo poradami.
Podobało Ci się nasze wideo?
Polub je, zostaw nam komentarz lub subskrybuj nasz kanał YouTube, aby oglądać kolejne filmy z Melett.
Oznaki zanieczyszczenia oleju
- Rysy na częściach oporowych;
- Rysy na bieżniach łożysk ślizgowych;
- Rysy na czopach łożyskowych wałka;
- Zapach paliwa w oleju.
Ponadto, jeśli poziom oleju jest zbyt niski, lub gdy użyto olej niewłaściwego typu, turbosprężarka może ulec przedwczenej awarii. Jeżeli pierwotna przyczyna awarii nie jest znana, prawdopodobnie dojdzie do uszkodzenia tego samego rodzaju w nowo naprawionym urządzeniu. Katastrofalne uszkodzenie łożysk ślizgowych może nastąpić nawet w ciągu kilku sekund od rozruchu turbosprężarki.
Co powoduje zabrudzenie oleju?
- Duża ilość nagaru w silniku może szybko zanieczyścić nowy olej;
- Do zanieczyszczenia oleju może dojść podczas serwisowania (przez przypadek);
- Gdy używany filtr oleju jest zatkany/uszkodzony lub niskiej jakości;
- Może dojść do znacznej degradacji oleju z powodu zbyt wysokich temperatur bądź zbyt długich okresów bez serwisowania;
- Zużycie mechaniczne silnika również prowadzi do zanieczyszczeń oleju;
- Może też dojść do zmieszania się oleju z paliwem bądź wodą.
Jak zapobiegać awariom:
- Używanie nowego oleju i filtrów przyczynia się do zmniejszenia ryzyka. Przy montażu naprawionej turbosprężarki doradzamy stosowanie filtrów zalecanych przez producenta silnika;
- Wymieniany olej musi być odpowiedniej klasy dla danego silnika;
- Wymiana lub czyszczenie rur doprowadzających olej wraz z mikrofiltrami pomaga zapobiec gromadzeniu się nagaru bądź osadu blokującego dopływ oleju do łożysk.