Uszkodzenie przez ciało obce
Co to jest ciało obce i skąd się ono bierze?
Ciało obce to po prostu każdy obiekt, który dostaje się do turbosprężarki przez wlot powietrza lub otwór wylotowy. Gdy obcy przedmiot dotrze do turbosprężarki, jej sprawność natychmiast spada.
Zobacz nasz najnowszy film z turbo poradami - w jaki sposób ciało obce powoduje awarię turbosprężarki?
Czym jest uszkodzenie przez ciało obce? Ciało obce dostaje się do turbosprężarki przez wlot powietrza lub kolektor wydechowy, jeśli zetknie się z kołem kompresji lub wałkiem będzie miało to wpływ na działanie turbosprężarki.
Ciała obce mogą być czymkolwiek od cząstek węgla po wodę. Porozmawiajmy o przyczynach uszkodzeń przez ciało obce.
Spaliny zawierające cząsteczki takie jak nagar lub fragmenty materiału z uszkodzonego silnika.
Brakujący, uszkodzony lub niskiej jakości filtr powietrza i wszelkie drobne cząsteczki przedostające się przez wąż.
Spaliny zawierające cząstki stałe
Brakujący/uszkodzony filtr powietrza
Cząsteczki przedostające się przez uszkodzone węże
Przedmioty pozostawione w rurze wlotowej
Omówiliśmy przyczyny, teraz przyjrzyjmy się śladom uszkodzeń przez ciało obce.
Głównymi oznakami uszkodzeń przez ciało obce będzie hałas lub wydajność i nie będzie można dostrzec tych uszkodzeń dopóki nie wymontują Państwo turbosprężarki z auta i jej nie rozłożą.
Koło kompresji, wałek i zmienna geometria pokażą oznaki uszkodzenia przez ciało obce.
Mamy tutaj dwa przykłady koła kompresji, jedno z małymi uszodzeniami, drugie z ekstremalnymi. Na łopatkach widoczne są ślady wgnieceń spowodowane uderzeniem przez ciało obce.
Strona wydechowa turbosprężarki zawiera wałek oraz zmienną geometrie. Będą one wykazywać oznaki uszkodzenia przez ciało obce.
Na łopatkach będą widoczne ślady wgnieceń.
Uszkodzenia na wałku widoczne są na dolnej części korony, gdzie ciało obce dostało się od strony obudowy turbiny.
Na stronie Melett dostępny jest wspomagający plik PDF
Porozmawiajmy teraz o tym, jak możemy zapobiec uszkodzeniom przez ciało obce w turbosprężarce
Sprawdź czy przewody powietrza są nienaruszone i wolne od zatorów.
Sprawdź filtr powietrza i w miare możliwosci zawsze stosuj nowe uszczelki.
W przypadku awarii turbosprężarki lub silnika należy sprawdzić czy układ wydechowy jest wolny od jakichkolwiek odłamków.
Sprawdź czy przewody powietrzne są nienaruszone
Sprawdź filtr powietrza i tam gdzie to możliwe użyj nowych uszczelek
Sprawdź czy układ wydechowy jest wolny od jakichkolwiek odłamków
Wskazówka Melett – Nie zakładaj, że uszkodzenia są niewielkie, dopóki nie wymienisz tej turbosprężarki, skala uszkodzeń będzie coraz większa i turbospreżarka w końcu ulegnie awarii.
Mamy nadzieje, że podobała Ci się ta seria filmów, dotyczących uszkodzeń turbosprężarki. Dzięki za obejrzenie i pamiętaj o kolejnych filmach od Melett.
Podobał Ci się film? Polub go, zostaw komentarz lub subskrybuj nasz kanał aby oglądać kolejne filmy Melett.
Oznaki uszkodzenia przez ciało obce:
- Hałas dochodzący z turbosprężarki podczas pracy;
- Utrata sprawności;
- Uszkodzenie łopatek koła kompresji lub wałka;
- Wżery wokół wlotu powietrza;
- Wżery na łopatkach koła kompresji.
Co powoduje uszkodzenie przez ciało obce?
- Małe drobiny dostające się poprzez uszkodzone przewody;
- Uszkodzony/wadliwy, słabej jakości filtr powietrza powodujący wsysanie przedmiotów przez wlot powietrza;
- Pozostałości po poprzedniej awarii turbosprężarki;
- Pęknięte elementy silnika, np. zawory lub fragmenty uszkodzonego tłoka, końcówki wtryskiwacza;
- Śruby, nakrętki, podkładki, kawałki szmat lub inne przedmioty pozostawione w rurze wlotowej podczas serwisowania;
Zapobieganie awarii turbosprężarki:
- Sprawdzić czy nic nie blokuje przewodów powietrza i czy nie znajdują się w nich żadne luźne przedmioty;
- Upewnić się, że żadne elementy nie pozostały po poprzedniej awarii turbosprężarki;
- Wymienić uszczelki na nowe, co zapobiegnie ich fragmentacji i zapewni najlepsze możliwe uszczelnienie;
Uwaga: Nie wolno kontynuować jazdy, gdy turbosprężarka ma uszkodzone łopatki, ponieważ wyważenie wirnika ulegnie zakłóceniu, co może mieć wpływ na żywotność urządzenia.