Łożyska ślizgowe GT15
Łożyska ślizgowe GT15 przeszły przez lata szereg modernizacji. Różnice w ich konstrukcji pokazaliśmy poniżej.
Pierwsza generacja: łożysko na wałek przewężony z wąskimi bieżniami.
Stawia mniejszy opór, co przekłada się na szybszy rozruch.
Druga generacja: łożysko na wałek prosty z szerokimi bieżniami, głównie do zastosowań w większych jednostkach.
Łożysko ślizgowe GT15 występowało w dwóch oryginalnych wersjach konstrukcyjnych, które różniły się przede wszystkim długością wewnętrznej powierzchni ślizgowej.
Łożysko GT15/17 na wałek przewężony:
Oryginalne łożysko GT15 (oryginalny nr części 433123-0002 / nr części Melett 1102-015-100):
- smaller internal bearing surface length at the compressor side;
- larger length at the turbine side.
On new generation turbos, the improved bearing (Melett No. 1102-015-104):
- mniejsza długość wewnętrznej powierzchni ślizgowej od strony kompresji;
- większa długość po stronie turbiny.
W nowej generacji turbosprężarek, łożysko ulepszone (nr części Melett 1102-015-104):
- wewnętrzna powierzchnia ślizgowa jest większa po obu stronach;
- użyto innego materiału;
- rowki olejowe i otwory są nieco inne.
Łożysko to jest również używane w turbosprężarkach z prostym wałkiem w asortymencie GT15-17 i może być stosowane jako zamiennik łożyska starszego typu.
Łożysko GT20/25 na wałek prosty:
W większych turbosprężarkach w asortymencie VNT:
- łożysko (nr części Melett 1102-015-101) ma już większą wewnętrzną powierzchnię ślizgową po obu stronach (w porównaniu do 1102-015-104);
- w turbosprężarkach 2. generacji, łożysko nie zmieniło się co do wymiarów, ale materiał został ulepszony.
Łożyska ślizgowe GT15 – Ulepszenia:
Łożyska ślizgowe GT15 zostały udoskonalone, poprzez zwiększenie rozmiaru bieżni, a także poprawę jakości stopu mosiądzu używanego do ich produkcji. Podobnie jak w przypadku łożysk oporowych, dodano krzem, który poprawia jakość smarowania (tak jak warstwa teflonu na patelni).
Druga generacja łożyska na wałek przewężony ma większą powierzchnię ślizgową w porównaniu do poprzedniej wersji.
Łożysko jest przeznaczone do olejów o niskiej lepkości. Zastępuje łożysko 1102-015-100.
Te informacje mają charakter ogólnych wskazówek. Ważne jest określenie typu łożyska zamontowanego w turbosprężarce podczas jej demontażu i wymienić je na łożysko tego samego rodzaju. Najprostszym sposobem identyfikacji łożyska jest pomiar od powierzchni bocznej do krawędzi wewnętrznej powierzchni łożyska.