Łożyska oporowe GT15-25 – Ulepszona konstrukcja
Na początku były dwa główne typy turbosprężarek GT15-25: z łożyskiem 270° ze spiekanej stali i z łożyskiem oporowym 360° z tłoczonego stopu na bazie mosiądzu.
- Stal spiekana
- Impregnowane miedzią
- Używane od połowy lat 90. do roku 2003
- Tłoczone ze stopu mosiądzu
- Używane w latach 2002-2006
- Małe podkładki oporowe
Oba te łożyska zastąpiła część Melett nr 1102-015-324
Oryginalna konstrukcja z sześciopunktową prowadnicą smarującą
Oryginalna konstrukcja z dziesięciopunktową prowadnicą smarującą
Pierwsza generacja
Nowsze i większe podkładki są bardziej odporne na ścieranie i działające na nie siły
Druga generacja
Najważniejsze kwestie:
- Firma Garrett nie może dokonywać żadnych zmian ze względu na homologację;
- Melett używa tylko najnowszych konstrukcji we wszystkich zespołach środkowych;
- Części są kute na gorąco – nie spiekane metodą proszkową!
W latach 2003-2005 firma Garrett zaczęła stosować kucie na gorąco w celu poprawienia precyzji produkcji (kucie na gorąco zapewnia solidniejsze odkuwki poprzez uformowanie ziaren materiału w ostateczny kształt, a także umożliwia stosowanie stopu o zwiększonej wytrzymałości). Zaczęto też stosować twardszy materiał z domieszką krzemu, dzięki czemu powierzchnia łożysk stała się nieprzywierająca. Zmieniono też konstrukcję podkładek oporowych w zależności od wymagań związanych z rozruchem.
Melett używa łożysk oporowych 1102-015-324 we wszystkich zespołach środkowych GT15-25
Łożyska oporowe posiadają kilka innych cech istotnych dla funkcjonowania i niezawodności turbosprężarki. Są to kieszenie olejowe, odpowiednie rozmiary i wykończenie, a nawet to, co wygląda jak zadrapania na powierzchni łożysk GT15-25. Są to specjalnie wykonane zarysowania, dzięki którym powierzchnia dłużej zatrzymuje olej. To pomaga zmniejszyć zużycie podczas zimnych rozruchów.