Ulepszenia Melett w projektach oryginalnych
W związku z homologacją, gdy projekt urządzenia zostaje już zatwierdzony przez producenta pojazdu, producent oryginalnych części ma „związane ręce” – nie może zmieniać już zatwierdzonego projektu bez ubiegania się o nowe zezwolenia.
Firmy Melett nie ogranicza homologacja. Stąd też o ile jest to możliwe, wprowadzamy do pierwotnych projektów ulepszenia i wykorzystujemy zmodernizowane części.
Oto kilka przykładów:
Odrzutnik oleju BV/KP35/39 - udoskonalona konstrukcja podwójnego pierścienia
Wszystkie zespoły środkowe KP35/39 firmy Melett zostały zmodernizowane poprzez wprowadzenie podwójnych pierścieni tłoka po stronie sprężarki, co zapewnia lepsze uszczelnienie.
Oryginalna konstrukcja pojedynczego pierścienia była podatna na wycieki oleju po stronie sprężarki z powodu słabego uszczelnienia pierścienia tłoka. Wszystkie korpusy KP35/39 ulepszono poprzez zamianę pojedynczego pierścienia na podwójny, co zapewnia lepsze uszczelnienie.
Łożyska oporowe BV/KP31/35/39: 360° zamiast 180°
Oryginalne łożysko BV/KP35/39 było konstrukcją z trzema podkładkami o 180° w obwodzie. Z powodu otwartego obszaru podkładki oporowej retencja oleju była utrudniona. W nowszych produktach zamieniono konstrukcję na 360. stopniową, co zapewniło lepsze ciśnienie oleju i smarowanie. Melett stosuje wyłącznie 360. stopniowe konstrukcje we wszystkich korpusach BV/KP35/39, wydłużając żywotność turbosprężarek.
Nr części Melett 1303-035-321
Łożyska oporowe GT15-25 – Ulepszona konstrukcja
- Stal spiekana
- Impregnowane miedzią
- Używane od połowy lat 90. do roku 2003.
- Tłoczone ze stopu mosiądzu
- Używane w latach 2002-2006
- Małe podkładki oporowe
Oba te łożyska zastąpiła część Melett nr 1102-015-324
Pierwsza generacja
Druga generacja
Najważniejsze kwestie:
- Firma Garrett nie może dokonywać żadnych zmian ze względu na homologację;
- Melett używa tylko najnowszych konstrukcji we wszystkich zespołach środkowych;
- Części są kute na gorąco – nie spiekane metodą proszkową!
W latach 2003-2005 firma Garrett zaczęła stosować kucie na gorąco w celu poprawienia precyzji produkcji (kucie na gorąco zapewnia solidniejsze odkuwki poprzez uformowanie ziaren materiału w ostateczny kształt, a także umożliwia stosowanie stopu o zwiększonej wytrzymałości). Zaczęto też stosować twardszy materiał z domieszką krzemu, dzięki czemu powierzchnia łożysk stała się nieprzywierająca. Zmieniono też konstrukcję podkładek oporowych w zależności od wymagań związanych z rozruchem.
Melett używa łożysk oporowych 1102-015-324 we wszystkich zespołach środkowych GT15-25
Łożyska oporowe posiadają kilka innych cech istotnych dla funkcjonowania i niezawodności turbosprężarki. Są to kieszenie olejowe, odpowiednie rozmiary i wykończenie, a nawet to, co wygląda jak zadrapania na powierzchni łożysk GT15-25. Są to specjalnie wykonane zarysowania, dzięki którym powierzchnia dłużej zatrzymuje olej. To pomaga zmniejszyć zużycie podczas zimnych rozruchów.
Łożysko oporowe K03/4 - kute na gorąco a oryginalne tłoczone łożysko producenta
Oryginalne łożyska oporowe K03/4 są wytwarzane w procesie tłoczenia taśmy walcowanej, natomiast zamienne łożyska oporowe firmy Melett K03/4 są wytwarzane metodą kucia na gorąco, i dzięki temu są znacznie wytrzymalsze.
Jakie są tego efekty?
Tłoczenie taśmy walcowanej – metoda polega na tłoczeniu odkuwek z taśmy mosiężnej i jest stosowana do produkcji mniejszych łożysk oporowych. Metoda ta stawia na szalach wytrzymałość materiału i żywotność narzędzi tłoczących, ponieważ wraz ze zwiększeniem wytrzymałości materiałów drastycznie spada trwałość narzędzi obróbki.
Kucie na gorąco – to nowsza metoda wytwarzania łożysk oporowych. Kawałki mosiądzu o wysokiej wytrzymałości podgrzewa się niemal do punktu topnienia, a następnie na matrycy wciska się z nich odkuwki. Ma to tę zaletę, że ziarnom materiału nadaje się pożądany kształt, a użyty materiał jest znacznie wytrzymalszy niż materiał wytłaczany. Najnowsze zmiany w technologii turbodoładowania spowodowały zwiększenie ciśnień na powierzchniach oporowych, stąd też wielu producentów turbo przeszło w ostatniej dekadzie na stosowanie kucia na gorąco w ich produkcji. Tam gdzie to możliwe firma Melett stosuje metodę kucia na gorąco, ponieważ uważamy, że daje to produkt lepszej jakości.
Firma Melett używa wyłącznie najnowszych konstrukcji łożysk oporowych w swoich zespołach środkowych
Łożyska ślizgowe GT15 – konstrukcja oryginalna
Pierwsza generacja: łożysko na wałek przewężony z wąskimi bieżniami.
Stawia mniejszy opór, co przekłada się na szybszy rozruch.
Druga generacja: łożysko na wałek prosty z szerokimi bieżniami, głównie do zastosowań w większych jednostkach.
Łożysko ślizgowe GT15 występowało w dwóch oryginalnych wersjach konstrukcyjnych, które różniły się przede wszystkim długością wewnętrznej powierzchni ślizgowej.
Łożysko GT15/17 na wałek przewężony:
Oryginalne łożysko GT15 (oryginalny nr części 433123-0002 / nr części Melett 1102-015-100):
- mniejsza długość wewnętrznej powierzchni ślizgowej od strony kompresji;
- większa długość po stronie turbiny.
W nowej generacji turbosprężarek, łożysko ulepszone (nr części Melett 1102-015-104):
- wewnętrzna powierzchnia ślizgowa jest większa po obu stronach;
- użyto innego materiału;
- rowki olejowe i otwory są nieco inne.
Łożysko to jest również używane w turbosprężarkach z prostym wałkiem w asortymencie GT15-17 i może być stosowane jako zamiennik łożyska starszego typu.
Łożysko GT20/25 na wałek prosty:
W większych turbosprężarkach w asortymencie VNT:
- łożysko (nr części Melett 1102-015-101) ma już większą wewnętrzną powierzchnię ślizgową po obu stronach (w porównaniu do 1102-015-104);
- w turbosprężarkach 2. generacji, łożysko nie zmieniło się co do wymiarów, ale materiał został ulepszony.
Łożyska ślizgowe GT15 – Ulepszenia:
Łożyska ślizgowe GT15 zostały udoskonalone, poprzez zwiększenie rozmiaru bieżni, a także poprawę jakości stopu mosiądzu używanego do ich produkcji. Podobnie jak w przypadku łożysk oporowych, dodano krzem, który poprawia jakość smarowania (tak jak warstwa teflonu na patelni).
Druga generacja łożyska na wałek przewężony ma większą powierzchnię ślizgową w porównaniu do poprzedniej wersji.
Łożysko jest przeznaczone do olejów o niskiej lepkości. Zastępuje łożysko 1102-015-100.
Te informacje mają charakter ogólnych wskazówek. Ważne jest określenie typu łożyska zamontowanego w turbosprężarce podczas jej demontażu i wymienić je na łożysko tego samego rodzaju. Najprostszym sposobem identyfikacji łożyska jest pomiar od powierzchni bocznej do krawędzi wewnętrznej powierzchni łożyska.
Talerz uszczelniający GT15 – wzmacniające żebrowanie
Talerze uszczelniające są podatne na usterki w okolicach średnicy koła kompresji. Aby zwiększyć wytrzymałość, płyta Melett 1102-015-300 została zaprojektowana z dodatkowymi żebrami wzmacniającymi, które pomagają zapobiegać usterkom.
Wałki przewężone GT15-25 – zamknięty tył ograniczający naprężenia
Zmienna geometria GT15 – lita konstrukcja łopatki
Podczas przeglądu dokumentacji Konstrukcyjnej zmiennej geometrii GT15 (753420-*), technolodzy firmy Melett doszli do wniosku, że zamiast oryginalnej konstrukcji spawanej, lepszym rozwiązaniem dla tego urządzenia będzie lita konstrukcja łopatek.