Diabeł tkwi w szczegółach
Firma Melett dokłada ogromnych starań, aby zapewnić taką produkcję i obróbkę części zamiennych, która pozwala na ich bezproblemowe funkcjonowanie w oryginalnych konstrukcjach.
W mechanice precyzyjnej nie da się po prostu „zobaczyć” jakości. Jeśli nie zna się szczegółowych wymagań konstrukcyjnych dla danego komponentu, trudno zrozumieć jak na wydajność turbosprężarki wpływają szczegóły produkcji.
Aby pomóc w zrozumieniu tych zagadnień, poniżej podaliśmy kilka przykładów różnic między produktami wysokiej jakości i ich gorszymi zamiennikami.
Kumulacja defektów w zespole środkowym
Ze względu na warunki panujące w turbosprężarce, poziom precyzji przy produkcji części jest bardzo wysoki, a powtarzalna jakość wręcz niezbędna.
Dlaczego to takie ważne?
Wszystko sprowadza się do kumulacji błędów. Wyprodukowanie jednego składnika z dokładnością 100% jest względnie proste, ale uzyskanie powtarzalnej dokładności przy produkcji tysięcy komponentów jest niezwykle skomplikowane. Bez użycia ściśle kontrolowanych procesów produkcyjnych nie byłoby to możliwe.
Gdyby jeden komponent na sto był wadliwy, mogłoby to okazać się niezwykle groźne w odniesieniu do ogólnej liczby wyprodukowanych komponentów. Poniżej opisujemy dlaczego.
Każdy zespół środkowy zawiera do piętnastu komponentów, a jeżeli jeden na sto jest uszkodzony, statystycznie wadliwych będzie 15% zespołów środkowych, w wyniku czego znacznie zwiększy się liczba zwrotów reklamacyjnych.
Aby produkować części wysokiej jakości na dużą skalę, trzeba używać właściwych materiałów, procesów produkcyjnych oraz maszyn, w połączeniu z odpowiednimi systemami kontroli jakości – tak właśnie postępujemy w Melett.
Łożyska oporowe IHI RHF4/5
Część niskiej jakości (RHF4)
Dla niewprawnego oka pierwsze wrażenie jest takie, ze części wyglądają prawidłowo, ale jeśli przyjrzeć się dokładniej:
- powierzchnia ma sporo wżerów – mogą one rysować części oporowe i prowadzić do przedwczesnych awarii;
- źle usunięte zadziory;
- krawędzie nie są czyste ani ostre;
- często ich powierzchnia jest za bardzo wypolerowana (skupienie na estetyce, zamiast na funkcji);
- brak specjalnych zarysowań zapewniających napięcie powierzchniowe.
Część Melett (RHF4)
- Czyste, ostre krawędzie;
- powierzchnia poddana obróbce maszynowej;
- bez gratowania – przy poprawnej produkcji proces ten nie jest konieczny;
- wydajność odzwierciedla precyzję wykonania;
- specjalnie zarysowana powierzchnia zapewnia właściwe napięcie powierzchniowe.
Gdy silnik jest wyłączany na noc, jeśli powierzchnia łożyska jest zbyt gładka, olej po niej spłynie. Zadrapania na powierzchni pomagają zatrzymać olej, dzięki czemu podczas uruchamiania silnika rano na łożysku pozostała warstewka oleju, która zapewni smarowanie przy rozruchu.
Część oryginalna (RHF55)
- Czyste, ostre krawędzie, podobnie jak w części Melett;
- Specjalnie zarysowana powierzchnia zatrzymuje olej.
Czym są prowadnice smarujące łożysk oporowych?
- szlifowanie dwutarczowe;
- nawiercanie otworów olejowych i co najważniejsze;
- wykonanie prowadnic smarujących na podkładkach olejowych.
Prowadnice smarujące są tak zaprojektowane, aby łożysko stawiało opór działającym na nie siłom. Istotne jest zrozumienie znaczenia prowadnic smarujących w zmniejszeniu zużycia i przedłużaniu żywotności turbosprężarki. Są to elementy ledwie widoczne, ale bardzo ważne dla łożyska oporowego. Gdy komponent się obraca, tworzą one klin oleju, który odpycha części siebie, co zmniejsza zużycie i tym samym zwiększa żywotność turbosprężarki.
Prowadnice smarujące – przekrój
Bimetaliczna podkładka oporowa RHF4/55
Część niższej jakości (RHF4)
- Brak zadrapań zapewniających właściwe napięcie powierzchniowe;
- źle wykonane gratowanie;
- powierzchnia nadpalona, poczerniała;
- obecne na powierzchni wżery – mogą zadrapać inne komponenty oporowe i doprowadzić do przedwczesnej awarii;
- wątpliwa jakość materiału.
Część Melett (RHF4)
- Ładna i czysta powierzchnia, ostre krawędzie;
- materiał gładki, ale na powierzchni widać precyzyjną siatkę zarysowań, zapewniającą retencję oleju;
- powierzchnia nie nadpalona, wolna od wżerów.
Część oryginalna(RHF55)
- Krawędzie czyste, ostre, podobnie jak w części Melett;
- Na powierzchni występują specjalne zadrapania.
Oprzyrządowanie (1450-040-321) – narzędzie do produkcji podkładki bimetalicznej RHF4
Firma Melett konsekwentnie inwestuje w rozwój własnych narzędzi, aby zapewnić precyzyjną produkcję z zachowaniem odpowiednich tolerancji i specyfikacji.
- narzędzie do produkcji podkładek bimetalicznych RHF4 ma bardzo skomplikowaną konstrukcję;
- tego rodzaju prasy wielostopniowe produkowane są w Japonii – produkcja rozpoczyna się od pasa materiału bimetalicznego (miedź i stal), który następnie przechodzi przez dziewięć różnych etapów, aż staje się gotowym wyrobem;
- Produkcja właściwego oprzyrządowania wymaga znacznych inwestycji i zwykle kosztuje dziesiątki tysięcy funtów.
Przy zakupie zespołu środkowego niskiej jakości, przed jego instalacją raczej nie uda się dowiedzieć o jakości części w nim zawartych, chyba że się go wcześniej całkowicie zdemontuje.
Łożysko oporowe BV50
Część niższej jakości
- Odkuwka wycięta ze zużytego / niskiej jakości oprzyrządowania;
- podkładki oporowe nie mają czystych i równych krawędzi. Kształt podkładek uległ zaokrągleniu ponieważ zbyt intensywnie usuwano zadziory, których by nie powstały, gdyby nie produkcja na oprzyrządowaniu niskiej jakości;
- profilowanie podkładek oporowych zbyt głębokie i nierówne, nie widać kontroli nad wymiarami, a to najbardziej krytyczny obszar łożyska; patrz prowadnice smarujące;
- powierzchnia wykończona zbyt gładko;
- otwór pod olej zbyt duży.
Część Melett
- podkładki oporowe – proste krawędzie dzięki użyciu oprzyrządowania wysokiej jakości;
- ściśle kontrolowane wymiary profili skośnych łożyska – wszystkie mają odpowiedni rozmiar;
- otwór pod olej czysty, bez zadziorów;
- specjalnie zaprojektowane zarysowania na powierzchni nośnej (jak w GT15-25) utrzymują olej na ściankach po wyłączeniu urządzenia.
Wszystkie produkty Melett zostały zaprojektowane przy użyciu najsurowszych procesów kontroli jakości. Zespół stosuje możliwości pomiarowe 3D, do powtarzalnej dokładności w zakresie 2 mikronów, a także tradycyjne urządzenia pomiarowe oraz najnowsze oprogramowanie modelujące 3D do tworzenia rysunków technicznych do produkcji.
Śruba talerza uszczelniającego GT/VNT 15-25
- Dla niewprawnego oka śruba talerza uszczelniającego w modelach Garrett GT / VNT 15-25 wygląda tak, jak typowa śruba, którą można dostać u każdego lokalnego dostawcy;
- śruby te montowane są po wewnętrznej stronie O-ringu talerza.
- Jeśli użyjemy standardowej śruby, po gwincie olej może przedostać się i wyciec pod pokrywę kompresora. Aby tego uniknąć, nasze śruby mają pod główką ostry kołnierz, który wgryza się w talerz uszczelniający, zapewniając niezbędną szczelność;
- śruby zamienne Melett są produkowane z użyciem specjalnego oprzyrządowania aby mogły pełnić swoją funkcję.
GT15 Trzyczęściowy odrzutnik oleju
Ważne jest stosowanie łożyska oporowego (z dużymi podkładkami?) 1102-015-324 w połączeniu z podkładką dystansową 1102-015-220 i podkładką oporową 1102-015-242, zamiast odrzutnika kołnierzowego 1102-015-240.
Mimo iż elementy te mogą na pierwszy rzut oka wyglądać na podobnie zwymiarowane, w rzeczywistości tak nie jest, ponieważ podkładka oporowa wraz z dystansową zapewniają inny odstęp niż odrzutnik kołnierzowy. Jeżeli użyjemy odrzutnika kołnierzowego, może to doprowadzić do przedwczesnej awarii systemu łożyskowań.