Melett Turbo Glossary
Pojęcie | Opis |
---|---|
Relacja A/R | Stosunek A/R (Pola powierzchni (A) do promienia (R)). Współczynnik ten opisuje cechy geometryczne obudowy turbiny i sprężarki. |
Obudowa łożyskowań | Żeliwna obudowa to centrum turbosprężarki. Zawiera ona pierścień uszczelniający turbinę, łożysko(a) ślizgowe oraz łożysko oporowe, do których pod ciśnieniem podawany jest olej z silnika. |
Wskaźnik wydatku turbosprężarki | Wskazuje ograniczenie przepływu powietrza. Na mapie kompresji oznaczony jest po prawej stronie. |
Zespół środkowy / CHRA | Turbosprężarka bez obudowy sprężarki i bez korpusu turbiny. Zawiera cały zespół obrotowy – wałek, obudowę łożyskowań oraz koło kompresji. |
Koło kompresji | Koło kompresji to gwiaździsty wirnik o wielu łopatkach, który pobiera powietrze z otoczenia, by następnie sprężyć je i skierować do silnika. |
Skorygowany przepływ powietrza | Aby sporządzić wykres przepływu powietrza na mapie kompresji, należy upewnić się, że przepływ jest skorygowany o czynniki wpływające na gęstość powietrza, w tym warunki atmosferyczne. |
Free-Float – wersja podstawowa | Jest to typ turbosprężarki bez zaworu upustowego (ang. wastegate). Z uwagi na to, urządzenie nie sjest w stanie regulować własnego poziomu turbodoładowania. |
Osłona termiczna | Cienka płytka, która chroni górną część obudowy łożyskowań przed wysoką temperaturą spalin. Umieszcza się ją pomiędzy obudową a wirnikiem sprężarki. |
Łożyska ślizgowe | Umieszczone w otworze nawierconym w obudowie łożyskowań. Zapobiegają przemieszczeniom wałka na boki. |
Obudowa turbiny typu on-centre | Stary typ obudowy turbiny z wlotem po środku. |
Pierścienie uszczelniające | Sztywne uszczelnienie – zapobiega dostaniu się oleju i wody pomiędzy poszczególne komponenty. |
Nadmierna prędkość obrotowa | Termin opisujący pracę turbosprężarki dużo powyżej jej górnego zakresu roboczego. |
Pierścienie uszczelniające | Rodzaj uszczelnienia popularny w turbosprężarkach. Zapobiega dostawaniu się powietrza, gazu, lub oleju w nieodpowiednie miejsca. Działa w oparciu o różnicę ciśnień. |
Stosunek sprężania | ACiśnienie tłoczne podzielone przez ciśnienie ssawne. Dla przykładu: Doładowanie + DPIntercooler + ciśnienie atmosferyczne) / (ciś. atmosferyczne – ciśnienie na filtrze DPA) = stosunek sprężania |
Zestaw naprawczy | Podstawowy – podstawowe części; Rozszerzony – wszystkie części potrzebne do naprawy turbosprężarki; Uniwersalny – każda odmiana części potrzebna w danym modelu, np. z płaskim/przewężonym kołem kompresji, prostym/przewężonym wałkiem, itp. |
Talerzyk uszczelniający | Zwykle z aluminium. Obrobiony tak, aby zmieścić w sobie pierścień uszczelniający po stronie kompresji mieszczący się w rowku odrzutnika oleju. W niektórych modelach element ten stanowi też dodatkowy kołnierz przymocowany do obudowy kompresji. |
Wałek (wraz z kołem turbiny) | Zespół złożony z wałka i wirnika turbiny – zwanego też kołem turbiny. Wykorzystuje spaliny z silnika do napędzenia turbiny, która z kolei napędza pompę powietrza. |
Nakrętka wirnika | Utrzymuje na wałku koło kompresji i inne części obrotowe. W nowoczesnych turbosprężarkach gwint zwykle lewostronny. Część obrobiona z ogromną precyzją – przy jej mocowaniu należy przestrzegać zaleceń co do momentu obrotowego. |
Łożysko oporowe | Pojedyncze łożysko płaskie, które chroni zarówno przed dodatnimi, jak i ujemnymi obciążeniami, gdy wirnik turbosprężarki rozpędza się bądź zwalnia. Łożysko jest nieruchome natomiast w w jego otworze pracuje wałek wraz z podkładka odrzutnika oleju. Warstewka oleju pod ciśnieniem krążąca po prowadnicach smarujących oddziela przednią część łożyska od powierzchni odrzutnika. |
Podkładka odrzutnika | Między łożyskiem ślizgowym i łożyskiem oporowym. Działa na zasadzie poduszki, która nie pozwala na stykanie się obu łożysk. |
Odrzutnik oleju | Usytuowany na wałku turbiny w otworze talerzyka uszczelniającego. Oddziela i uszczelnia przestrzenie pomiędzy łożyskiem oporowym, talerzykiem uszczelniającym a kołem kompresji. |
Podkładka dociskowa | Podkładka, która działa pod łożyskiem oporowym. Czasami podkładka jest dwuczęściowa, np. przy 360 stopniowym łożysku oporowym. |
Pole powierzchni koła kompresji (Trim) | Wartość używana w klasyfikacji kół turbin i kół kompresji. Aby ją obliczyć, używamy kwadratów średnicy małej i dużej. Czyli mała średnica2/duża średnica = Trim |